Természetes beszéd

2022-09-4 7:28

Amikor csak tehetem, kimegyek a természetbe. A hétvégi sétám közben eszembe jutott, hogy mennyien keresnek meg azzal a problémával, hogy nem tudnak elég határozottan, kedvesen, együttérzően, magabiztosan, hangosan, színesen, élvezetesen, természetesen “jól” beszélni. Ahhoz, hogy hatékonyan és hitelesen tudjunk megnyilvánulni, amire biztosan szükségünk lesz az két dolog: beszédtechnika és önismeret. A beszédtechnika az én módszerem szerint egy kalandos önismereti út. Akár a legegyszerűbb légzőgyakorlatok is sok mindent megmutathatnak önmagunk számára. Pl. mennyi türelmem van annak érdekében gyakorolni, hogy jó helyre vegyem a levegőt, ami hatással lesz a későbbiekben az előadásomra. Vagy egy artikulációs feladatnál mennyire zavar, hogy fura arckifejezéseket kell vágnom. Ráncos leszek a feladattól? Mennyire zavarja a hiúságomat, nőies megjelenésemet, ha átmozgatom az arcizmaimat? A beszédtechnika gyakorlatok sokszor kihívást jelentenek. Egy légvételre elmondani egy verset, tagolni, hangsúlyozni, és a már jól ismert retorikai elemekkel gazdagítani és színesíteni a prezentációmat. Ezzel párhuzamosan felfedezzük, ki is vagyok én? Nekem mi áll jól, hogyan nézek ki, amikor állva tartok előadást, hogyan, amikor ülök? Mik a rossz beidegződéseim, pótcselekvéseim. Mennyire merem használni a gesztikulációmat? Hogyan tudnám jól érezni magam előadás közben, milyen mozdulatok állnak jól, mi az én esszenciám? Miben vagyok igazán jó? Hogyan válhatok hiteles előadóvá? Mik azok a szokásaim, amin nem szeretnék változtatni, amik egyedivé tesznek? Fel merem ezeket vállalni? Hogyan legyen a beszédem természetes, ugyan akkor munkahelyi környezetben professzionális? Gyakorlok és kitartok a kurzus végéig? Ahhoz, hogy ezeket kiderítsük, egyrészt kellenek a jól bevált beszédtechnikai gyakorlatok, másrészt azok a színházi, retorikai, önismeret fejlesztő, szituációs -és kommunikációs feladatok, amik hétről hétre segítenek mélyebben megismerni önmagunkat.

Kb. 15 éve kialakítottam a saját beszédtechnikai módszeremet, ami a holisztikus szemléletmódon nyugszik. Ez az én oktatási módszeremben azt jelenti, hogy, hogy nem csupán az adott beszédtechnikai problémával, kommunikációs defekttel foglalkozom, hanem az egész emberrel. A halk beszéd, az izgulás, bizonyos dadogási típusok sőt a hadarás mögött is sokszor olyan lelki eredetű problémák állnak, amik nem elhanyagolhatóak. Ezeknek a problémáknak feltárásához sok esetben elegendő a szomatodráma módszere vagy a coaching és egyéb fejlesztő gyakorlatok. Akadnak azonban olyan esetek, ami túllép az én kompetenciáimon és pszichológus szakember kolléga bevonása szükségeltetik.

A beszédtechnikával nem elfedni kell a bennünk lévő gátakat. A beszédtechnika egy kiváló eszköz arra, hogy beszédszerveinket megtanuljuk helyesen használni. A nagyobb önismeret révén pedig kideríthetjük félelmeink, gátlásaink okát. A rendszeres gyakorlás nem csak beszédünkre lesz pozitív hatással, hanem bátrabban és magabiztosabban fogunk megnyilvánulni azokban a helyzetekben, amiktől eddig tartottunk, vagy bele sem mertünk vágni.

Erre legnagyobb bizonyíték növendékeim beszámolója az ajánlások menüpontban. 🙂

 

 

 

Beszélj bátran!

2022-09-4 6:28
BESZÉLJ BÁTRAN!
Tapasztalataim szerint a nyilvános beszédről van egy kialakult képünk, még pedig az, hogy, aki évek óta előad, prezentál, az soha nem izgul. Meg kell, hogy cáfoljam ezt az állítást. Az izgulás szinte minden előadó életében jelen van, legyen szó színész, énekes vagy pedagógus, tréner kollégáról. Egy új szituáció bárkiből kiválthatja ezt az állapotot, amit kísérhet heves szívdobogás, alhasi panaszok, vérnyomás ingadozás, tenyér vagy homlok izzadás, elcsukló, remegő hang. Az évek elteltével a megszokott helyzetekben a biztonság érzetünknek köszönhetően, ez akár teljesen meg is szűnhet, azonban ha ebből kibillenünk pl.egy más helyszínen való felkérés kapcsán, újra megtapasztalhatjuk, milyen izgulni.
Gyakran mondják nekem a növendékeim, hogy könnyű neked Kata, te évek óta állsz színpadon.
Miért gondoljuk, hogy a színész nem izgul?
Dehogynem! Sokszor izgulunk színpadára lépés előtt.
A kulcs nem a NEM izgulás, hanem az, miként kezelem ebben az esetben a stresszt. Hajtogathatom, hogy ügyetlen leszek, izgulok, mindjart elájulok stb.
VAGY,
mondhatom azt is, hogy kihívásként tekintek erre a helyzetre.
-Tudatosan figyelek a légzésemre.
-Felkészültem, tehát minden rendben lesz.
-Felsorolom a pozitív tulajdonságaimat magamban, vagy a gyakorlás során hangosan.
-Összegyűjtöm, miért jó nekem ez a helyzet.
30 évnyi színpadi rutinnal a hátam mögött, én is átélem időről időre az izgulás érzését.
Nem szégyellem megkérni a barátaimat a nagyobb megmérettetéseim előtt, hogy támogassanak egy-egy pozitív megerősítő szóval.
A legfontosabb azonban az, hogy önmagunkat megnyugtassuk és arra fókuszáljunk, ami a célunk. Ne bántsuk magukat a szavainkkal, hanem dicsérjük és bátorítsuk.
A félelem megbénít a cselekvés legyőzi azt!
A bátorság erőt ad ahhoz, hogy leküzdjem az akadályokat és elérjem a célomat.
Lehet, hogy egy kép erről: bútor

Nyelvlökéses nyelés

2022-08-29 6:44

A fogszabályozást gyakran ki kell egészítse a nyelvlökéses nyelés terápiája. Ezekben az esetekben meg kell erősíteni az arcizmokat a nyelv izomzatát. A megfelelő nyeléstechnika és beszédtechnika elsajátítása teszi lehetővé, hogy a fogszabályozás igazán eredményes legyen.

A szabályos nyelés:

  • láthatatlan
  • az arcizmok nem mozdulnak
  • az ajakizmok nem mozdulnak
  • nyelés közben a nyelv a szájpadláson fekszik, a nyelv minimálisan hátrafelé mozdul

A nyelvlökéses nyelés:

  • a két fogsor nem záródik
  • a nyelv a fogakhoz támaszkodik
  • gyakran a nyelv a két fogsor, illetve ajkak között kicsúszik, előre-hátra mozog
  • az arc, ajak és nyakizmok megfeszülnek

Amennyiben a fogszakorvos logopédiai illetve beszédterápiára küldi a pácienst, mindenképpen érdemes élni a terápia lehetőségével. Ha nem sajátítja el a gyermek/felnőtt a helyes nyelést, a fogszabályozás sikertelenné válhat. Ez nem csak a kezelés alatti időtartamra igaz. A fogszabályozó készülék levétele után a helytelen izommunka következtében a nyelv a fogazatot fokozatosan előre fogja tolni, így a fogsor rövid időn belül vissza fog az eredeti állapotába rendeződni.A rögzített készülék levétele után, ha a retenciós készüléket nem viseljük a fogszakorvos által meghatározott időintervallumig a  fogazat akkor is visszarendeződhet, ha nem áll nyelvlökéses nyelés a háttérben.

Mielőtt belevágnák a fogszabályozásba, kérjük ki fogorvosunk véleményét és amennyiben szükséges, vegyünk részt a nyelvlökéses nyelés terápián, illetve a beszédtechnikai fejlesztésen. Megéri, hiszen egy fogszabályzás nem kis anyagi befektetés.

A beszéd coaching

2022-08-23 6:37

Siklóernyős Naplemente, Siklóernyőzés

Múlt heti bejegyzésem után ígértem, hogy megosztom veletek, nálam miként zajlik a beszéd coaching. Előtte azonban kanyarodjunk vissza egy kicsit Ádámhoz és Évához. 25 évvel ezelőtt, amikor színésztanoncként beszédtechnikát kezdtem oktatni, már éreztem , tudtam és kerestem azt a módszert, ami nem kizárólag a beszédtechnikára fókuszál, hanem ötvözi a pszichológiát a beszédtechnikával. Azt láttam és tapasztaltam, hogy megtanulhatjuk, miként kell helyesen beszélni, tisztán ejteni a szavakat, kiválóan hangsúlyozni, de az aktuális lelkiállapotunk előbb vagy utóbb megmutatkozik a beszédünkben (is). Színpadon állva, megtanultuk profin kezelni azokat a helyzeteket, amikor nem mutathattuk ki, éppen hogyan érezzük magunkat, hiszen a közönség a színházban nem azért fizetett, hogy az otthoni nyűgeinket, bajainkat megosszuk velük. A Madách Színházban eltöltött éveim alatt egyre több üzletember keresett meg beszédtechnika oktatás végett. Minél több közép-és felső vezetővel ismerkedtem meg, illetve, ahogy átalakult a klientúrám, hétről-hétre szembesültem azzal a problémával, hogy a legtöbb beszéddefekt mögött első sorban nem szervi probléma áll, hanem lelki eredetű elakadás. Akkoriban a színészmesterség órákon tanultakat elkezdtem civilekre átformálni és olyan helyzetgyakorlatokat végeztetni a növendékeimmel, amik oldották bennük a szorongást. Kimondhatták, kikiabálhatták magukból a problémáikat. Tovább kutattam, mert a pszichodramatikus elemek nem minden esetben voltak elegendőek. Kiváló pszichológus kollégákkal kezdtem el együtt dolgozni, akikkel párhuzamosan kiegészítettük egymás munkáját és ez a mai napig így van. Klienseim közül egyre többen kerestek fel úgy, hogy már járnak pszichológushoz, de a pszichoszomatikus tüneteikkel még mindig nem tudnak mit kezdeni, mert ha pl. nagyobb plénum előtt kell megnyilvánulniuk, akkor a fokozott stressz hatására izzadni kezd a tenyerük, remegni a hangjuk stb.

Ekkor már egyértelmű volt, hogy klienseim önmagukba vetett hitét és bizalmát kell megerősíteni, feltárva, mi állhat az izgulás, elakadás mögött. A megoldás kulcsát kerestem. Ekkor bővítettem az eszköztáramat olyan feladatokkal, kérdezési technikákkal, amik segítették klienseimet leendő kihívásaikkal szembe nézni, és bátran belehelyezni magukat azokba. A megoldást nem én akartam megmondani helyettük. Hatékonyabbnak bizonyult, ha ők maguk találják meg a kitűzött céljukhoz az utat. Én csak a világító lámpás akartam lenni az úton.

A BESZÉD COACHING:

A beszéd coachnig tehát azoknak javasolt, akik kommunikációs elakadással küzdenek akár a civil életben, akár az üzleti szférában, prezentáció közben.

Hogy miként is néz ki a beszéd coaching folyamata nálam, azt az alábbi sorokban olvashatjátok.

Első találkozás:

  • Kiderül, szimpatikusak vagyunk-e egymás számára
  • Elmondod, miért kerestél fel, mi a probléma? (beszéd/lelki)
  • Beszédállapot felmérést végzek
  • Meghatározzuk, konkretizáljuk a céljaidat
  • Meghatározzuk a fejlesztendő területeket
  • Megbeszéljük az alkalmak menetét, a találkozások időintervallumát, óradíjat, lemondási alternatívákat

Második találkozás:

  • Elkezdjük a közös munkát.
  • Biztosan kapsz gyakorlatokat, feladatokat, amiket a következő alkalomig jó, ha elvégzel, hiszen találkozásainknak leginkább így lesz értelme.
  • Minden feladat személyre szabott

A többi alkalom:

  • Munkánk csak akkor lesz sikeres, ha energiát fektetsz a gyakorlásba legyen szó beszédtechnikai vagy lelki gyakorlatról.
  • A fókuszban TE vagy és a kitűzött CÉL.
  • A változás sokszor nehéz, de minden feladat a fejlődésedet és a kitűzött célodat szolgálja
  • Minden alkalommal kapsz visszajelzést

Lezárás:

  • Az együtt töltött időt közösen értékeljük
  • Megköszönöm, ha te is adsz egy visszajelzést nekem (utólag is hálás köszönet minden növendékemnek az egyéni és céges visszajelzésekért)
  • Igény esetén újra talákozhatunk újabb kitűzött célokkal

Feladatok, amire számíthatsz:

  • Alap beszédtechnikai gyakorlatok ( légzés, hangadás, artikuláció, retorika, prezentáció )
  • Kommunikációs feladatok
  • Önismeret fejlesztő gyakorlatok
  • Önbizalom erősítő gyakorlatok
  • Vezetett meditáció
  • Prezentációs feladatok és azok elemzése

Használt szakirodalmak a gyakorlatokhoz:

  • Bebeszélő-Beszélj Bátran!
  • Coaching feladatok

A pozitív pedagógia híve vagyok, ezért minden rezdülésedet figyelem és a legapróbb pozitív megnyilvánulást is azonnal visszajelzem. Célom, hogy megismerd, elfogadd és megszeresd önmagad, a hangod a megjelenésed, továbbá, hogy megtapasztald, amitől eddig féltél, képes vagy a annak mértékét csökkenteni, leküzdeni. Ehhez két dolog biztosan kell. Az egyik, hogy őszinte legyél önmagadhoz, a másik a gyakorlás. Minél több energiát fektetsz önmagad megismerésére és elfogadására, annál jobban fog világossá válni előtted, mennyi kincs rejlik benned. A hitelesség és önazonosság meghatározó eleme a kommunikációnak, ezért a prezentációs gyakorlatok során is rád helyeződik a hangsúly. Mi a te esszenciád, hangod. Neked mi áll jól, mi a TE előadói stílusod, miként tudsz kiteljesedni az előadásod során.

A végső cél, hogy:

Beszélj Bátran!

 

 

 

A beszédtanulás egy kalandos út…

2022-08-22 6:21
Általában egy-másfél évet dolgozunk együtt a klienseimmel. Akik ismernek, tudják, hogy ez egy véget nem érő folyamat. Ha befejeztük a közös munkát, érdemes a gyakorlatok egy részét tovább végezni. Olyan ez, mint a sport. Beszédszerveink, hangszalagjaink edzésben tartásához elhanyagolhatatlan a rendszeres gyakorlás.
Tapasztalataim szerint azok a kliensek, akik a közös tanulás után nem olvasnak hangosan, illetve nem végzik rendszeresen a bemelegítő gyakorlatokat, 3-5 évente visszatérnek hozzám.
Tanárként szeretem utánkövetni növendékeim beszédállapotát. Èppen ezért, időről időre megkeresem őket és érdeklődöm hogylétük felől. Olyanok is akadnak, akik megelőzve engem mondják el, miként sikerül megtartaniuk a közös tanulással elért beszédállapotot.
Ez számomra is fontos visszajelzés.
Beszédtechnikánk, kommunikációnk fejlesztése egy kalandos út, ami egész életük, munkánk, karrierünk útján végig kísér.

Lehet, hogy egy kép erről: szabadtéri és fa