A félelem megbénít

2022-08-17 5:19

A legtöbb ember tart valamitől. Én is. 🙂 Életünk során számtalanszor kerülhetünk olyan helyzetbe, ami félelmet, vált ki belőlünk. Lehet, hogy összességében jó képünk van önmagunkról, mégis, pl. egy pozíció váltás vagy közelgő prezentációs előadás előtt összeszorul a gyomrunk. Ha már megtapasztaltuk, milyen érzés lefagyni egy előadás előtt, vagy gyengén teljesíteni egy állásinterjún, akkor tudjuk, hogy a félelem bénító hatással bír. Nem tudunk megszólalni,  gondolkodni, csak állunk, kimegy kezünkből-lábunkból a vér stb. Jó esetben valahogyan túlesünk az adott szituáción. Ekkor határozzuk el, hogy felkeresünk egy beszédtanárt, coachot, aki segít nekünk a félelmünket leküzdeni.

A beszédtechnika kiváló eszköz arra, hogy a hangunkat megerősítsük, és a gyakorlatoknak köszönhetően, automatizáljuk azokat a jó mechanizmusokat, amik hozzásegítenek a sikeres megnyilvánuláshoz. Megfelelő helyről fogunk lélegezni, ami nyugtató hatással is bír, erőteljesebb lesz a hangunk, jó helyről fogunk beszélni, plasztikusan fogunk artikulálni, szókincsünk is növekedhet. Beszédünknek azonban van egy lelki aspektusa is. Bár a beszédtechnikai feladatok, a rendszeres gyakorlás és az azzal járó sikerélmények növelik a sikerélményünket és kommunikációs teljesítményünket, mégsem elhanyagolható, mi zajlik a lelkünkben. Mi az, amitől félünk, ami megbénít, lecsökkenti a teljesítményünket.

Sokan azt gondoljuk, hogy a másik ember biztosan nem izgul. Ha ekörül forgunk, hogy a másik milyen, ő mennyire nyugodt, mennyire jó és hozzá mérten mi mennyire izgulunk, ügyetlenek leszünk, csak ártunk magunknak. 23 éve tanítok beszédtechnikát, ebből 20 éve foglalkozom közép-és felső vezetőkkel. Higgyétek el, rengetegen izgulnak a legmagasabb pozíciókban is, 10-20 évnyi tapasztalattal a hátuk mögött. Nem láthatunk bele a másik fejében. Van, aki mosollyal kompenzál, van aki hangerővel, mások delegálják a feladataikat a beosztottjaik számára. Nem tudhatjuk, mit érez a másik. Éppen ezért, érdemes magunkra fókuszálni, mert mindig lesz nálunk tapasztaltabb, fiatalabb stb. A mi feladatunk az, hogy kiderítsük félelmünk okát és megtanuljuk kezelni illetve lecsökkenteni az izgulást és az azzal járó szomatikus tüneteket. (szívdobogás, alhasi görcsök, tenyér izzadása, remegő hang, szapora légvétel) stb.

Ha felismertük, hogy szükségünk van egy trénerre, coachra, akkor már jó úton járunk. 🙂

Ahhoz, hogy feltárjuk félelmeinknek, hiedelmeinknek okát, kiváló eszköz a beszéd coaching.

Hogy nálam miként zajlik a beszéd coaching folyamata, a jövő heti bejegyzésemben olvashatjátok el.

 

 

 

Megfélemlítés, bántalmazás, zaklatás. Fogalom. stock fotó

Töltődés napsütésben

2022-08-15 5:53

Lehet, hogy egy kép erről: szöveg

Hogyan, mivel motiváljuk a gyerekeket, hogy gyakoroljanak?

2022-08-13 7:06
Mindenek előtt, konzultáljunk a logopédussal, fejlesztő pedagógussal, beszédtanárral, hogy ő mit javasol az otthoni gyakorlásra vonatkozóan.
– Magyarázzuk el a gyereknek, ha gyakorol, hamarabb befejezheti a logopédiai, beszédtechnikai foglalkozásokat.
– Jobban fogják érteni a kortársai, a pedagógusok, amit mond.
– Ha most csúfolják érte, ezután már nem fogják.
Próbáljunk az alábbi módszerekkel kedvet csinálni a feladatok elvégzéséhez:
1. Pontgyűjtős/pecsételős módszer
( minden gyakorlás után kap egy pecsétet. 5/10 pecsét után egy jutalmat. Nem kell óriási dolognak lennie. A lényeg az, hogy a gyerek örüljön neki. )
2. Játsszuk azt, hogy ő a tanár és mi vagyunk a gyerekek. Mutassa meg, miként kell végezni a feladatot. Mi ügyetlenkedhetünk is kicsit. Szinte biztos, hogy a gyerek ki fog javítani bennünket.
3. Dicséret, dicséret, dicséret! Az elismerő szavaknak óriási ereje van.
Büszke vagyok rád, hogy gyakorolsz!
Nagyon ügyesen végezted a feladatokat!
Milyen szorgalmas vagy!
Nagyon kitartó vagy!
4.-Motiváljuk közös élménnyel.
Pl. Ha gyakoroltál, több ideig olvasok mesét.
Fontos, hogy megértse a gyerek, miért jó neki, ha gyakorol. Ezt mindig a korának megfelelően magyarázzuk el.
Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg

Nyáron beszédtechnika?

2022-08-13 6:57

2022-08-13 6:44
A Magyar Nemzeti Tanács az elmúlt hétvégén az újvidéki Európa Kollégiumban szervezte meg akkreditált továbbképzését a magyar, mint környezetnyelv, illetve a magyar nyelv a nemzeti kultúra elemeivel tantárgyakat oktató tanárok részére Magyarország Kormánya Miniszterelnökség Nemzetpolitikai Államtitkársága támogatásával.
A továbbképzés célja a nyelvoktatás hatékonyságának növelése és a mindennapi munka minőségének javítása. A továbbképzésen bemutatásra kerül a Tanulj velünk magyarul! Magyar mint környezetnyelv – tankönyvpótló kiadvány az általános iskolák második osztálya számára című kiadvány nyomtatott és digitális változata, amelyet a diákok és a tanárok is használhatnak.
A képzést Jerasz Anikó, a Magyar Nemzeti Tanács Végrehajtó Bizottságának elnöke nyitotta meg. Köszöntőt mondott Vicsek Annamária oktatási államtitkár.
A képzésen előadást tartott Nádor Orsolya, a Károli Gáspár Református Egyetem docense, Bebesi–Horváth Kata, a Bebesi Beszédtechnika tanára, Dr. Námesztovszki Zsolt, a Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar tanára és Vojnák Csorba Adrianna, a Tanulj velünk magyarul! kiadvány társszerzője.
——————————————-
A Tanulj velünk magyarul! kiadványhoz, szívből gratulálok a szerzőknek! Kiemelkedően jó tananyag lett. Nagyon nagy szükség volt rá.