beszédtechnika bejegyzései:

Komplex terápia

2021-02-16 6:23

Egy jó szakember aranyat ér!- szoktuk mondani. Számtalan esetben azonban nem elég pl. a beszédtechnika tanár. Ilyenkor a szakembereknek össze kell dolgozniuk a kívánt eredmény eléréséhez. Így van ez a hozzám fordulók esetében is. Nézzünk pár példát arra, milyen esetekben van szükség a beszédtechnika mellett fogszakorvos, vagy pszichológus szakember munkájára.

  • helytelen nyelés ( nyelvlökéses nyelés ),
  • torlódott, szabálytalan fogsor,
  • diszfónia ( a gége funkciózavara vagy megbetegedése okozza ),
  • hadarás
  • halk beszéd
  • görcsös, zárt szájjal való kommunikáció
  • levegő szabálytalan, gyakori vétele ( kapkodva veszi a levegőt)

Kollégák, akikkel gyakran kiegészítjük egymás munkáját:

Érdemes tudni, hogy aki hozzám fordul állandó vagy rendszeresen visszatérő rekedtséggel, vagy beszéde hosszú évek óta halk, érthetetlen, legkésőbb az első alkaromra kérek fül-orr-gégészeti szakorvosi vizsgálatot. Gyakran olyan szervi elváltozások állhatnak a beszédproblémák mögött, amiket csak úgy szabad rehabilitálni, ha tudjuk annak pontos okát és kizárjuk a műtéti beavatkozás lehetőségét, tehát a szakorvosi vélemény az, hogy az adott problémát lehet beszédtechnikai gyakorlatokkal rehabilitálni illetve habilitálni.

Rekedtség

2020-02-4 7:52

 

 84316943_116258956471450_7915954154814570496_n

Sziasztok!

Több hozzám forduló azzal a problémával keres fel, hogy rövidebb- hosszabb beszéd után elmegy a hangja, lereked.

Ezekben az esetekben gégészeti vizsgálatot szoktam javasolni, amit kérek minden hozzám fordulótól, hogy vegyen komolyan.

A rekedtségnek számos oka lehet.

Pl.:

  •  Diszfónia
  • hangszálcsomó, cysta
  • rossz helyről való beszéd
  • túlerőltetés
  • dehidratáltság
  • asztma / allergia
  • rejtett reflux

Asztma:

Ezen kívül számos olyan probléma állhat a háttérben, amire nem is gondolnák. Én pl. asztmás vagyok. Pár évvel ezelőtt kaptam egy olyan gyógyszert, ami után rendszeresen krákogtam, lerekedtem. Az orvosomat rövid idő elteltével felkerestem, majd amikor elmeséltem, hogy mit tapasztaltam, az volt a válasza, hogy.- Oh, igen, ennek a gyógyszernek ez a mellékhatása!

Aki a hangjával dolgozik minden nap, nem engedheti meg magának ezt a kellemetlen mellékhatást, így új gyógyszert kértem.

A hangom a hangszerem, a munkaeszközöm.

Nemrég volt egy növendékem, akinek az órákon mindig javult a rekedtsége, azonban hiába gyakorolt, a mindennapok során fenn maradt a rekedtség. A gégész sem talált semmi problémát. Én úgy hallottam, mint a néha nehezebben venné a levegőt. Tudtam, hogy vannak macskái és kutyái is. Egy beszélgetésünk alkalmával, amikor említés tettem az asztmámról, ő is elmesélte, hogy asztmás, ráadásul allergiás az állatszőrre. Ezen felül az előírt gyógyszerét sem szedi.  Ennek a véletlen beszélgetésnek köszönhetően a rekedtsége hamarosan megszűnt.

Rejtett reflux:

Egy másik növendékem, aki trénerként dolgozik, szintén rekedtséggel, illetve halk beszéddel keresett fel. 2-3 alkalom után sikerült rábeszélnem egy gégészeti vizsgálatra, melynek során fény derült a rejtett refluxra.  A gyomrából felfelé áramló sav a gégéjét, hangszalagjait  folyamatosan marta, ezért rekedt le.

Figyeljünk oda az apró jelekre és ha rekedtséget tapasztalunk, érdemes friss gégészeti lelettel fordulnunk a beszédtanárunkhoz!

 

Montágh Imre: Útravaló 1. rész

2012-08-7 7:16

Csoportos vagy egyéni?

2012-02-24 7:44

Felmerülhet a kérdés bennünk, hogy az a hasznosabb, ha csoportban, vagy ha egyénileg fejlesztjük beszédünket.

 

A csoportos foglalkozásnak és az egyéni órának is vannak előnyei illetve hátrányai.

 

A csoportos alkalmak során több olyan gyakorlat is végezhető, amiket az egyéni órákon szinte lehetetlen alkalmazni. Illetve a külső kontroll is más. Ha több ember előtt szereplünk és a mentor segíti a növendékeket abban, hogy megfelelő módon és időben adjanak visszajelzést társaiknak, azzal az egyén fejlődését, önbizalmát is fokozhatjuk. A csoportos feladatok fokozott koncentrációt igényelnek. Ezek a  feladatsorok fejlesztik az empatikus készséget is, valamint a csoportmunkában való részvételt. Ezen alkalmak azonban nem megfelelőek az egyéni beszédhibák javítására.

 

Az alapozó munkát csoportos munka keretében is  hatékonyan lehet végezni. A beszédhibák javítása azonban mindig egyéni órák alkalmával történjen!

 

Azt javaslom, akinek módjában áll, indítsa a tanulást egy csoportos tréninggel, majd folytassa azt egyéni alkalmak keretein belül.

Az autogén tréning jótékony hatása

2012-02-4 8:58

A beszédterápia gyakorlatai segítik a növendékeket magabiztossá tenni a kommunikáció terén. A helyes légzés, segíti az ellazulást illetve a megfelelő levegőoszlop kialakulását, ami a hatékony kommunikáció alapja. Az erre épülő gyakorlatsorok fokozatosan elvezetik az egyént a megfelelő beszédtechnika  elsajátításához.

 

A hozzám jelentkezők gyakran a kommunikációhoz kapcsolódó szorongásukat szeretnék leküzdeni, orvosolni. A gyakorlatokhoz kapcsolódó beszélgetések segítik feltárni a szorongások, félelmek okát. Előfordul, hogy szükség van pszichológus kolléga segítségére, akivel párhuzamosan segítjük az egyén mentális és verbális fejlődését.

 

Sokaknál nagy segítség lehet, aha a nagy hajtás közepette megtanulnak ellazulni, napi szinten pár percet magukra szánni, és a munkahelyi,otthoni stresszt máris könnyebb megelőzni, kezelni, feldolgozni.

Erre kiváló módszer az Autogén Tréning.

Az Autogén tréning az alábbi problémák esetén javasolt:

  • szorongásos állapotokban, pánikbetegségben
  • tartós stresszben élőknek
  • a mindennapokban nehezen ellazulóknak
  • alvászavarban szenvedőknek.

 

Az Autogén Tréning általános ellazításból és 6 alapgyakorlatból áll. Ezek a következők:

  • nehezedési
  • melegedési
  • légzési
  • szív
  • zsigeri
  • fej

 

Általam ajánlott Autogén Tréning: Autogén Tréning

« Újabb bejegyzések